Suosikit Videot
Artikkelit
Koulutukset  
Kirjaudu sisään Rekisteröidy ilmaiseksi!
Kirjaudu sisään Rekisteröidy
CLOSE


Miksi kulmakarvat muuttuvat sinisiksi?

Mar 07, 2024, Update: Mar 07, 2024, author: Brows.fi / Holistic PMU
Jaa tämä artikkeli
0

"Kulmakarvojen tai silmienrajausten muuttuminen "sinertäväksi" on ilmiö, jota voidaan tutkia, ymmärtää ja ennaltaehkäistä. Tämä artikkeli syventyy tämän ilmiön taustalla oleviin syihin ja tarjoaa käytännöllisiä ratkaisuja sen välttämiseksi."

1. Tausta


Monet artistit ovat kysyneet, miksi ihon pigmentit muuttuvat sinisiksi ja miten tätä lopputulosta voidaan estää. Näihin kysymyksiin vastaaminen on usein helpompaa jälkikäteen, mutta ennustaminen voi olla vastoin intuitiota. Tätä artikkelia varten olemme koonneet aineistoa haastatteluista 46 PMU-artistien kanssa sekä tutkimusprojekteista, joita Powderbrows.com Research Center on tehnyt vuosien 2019 ja 2023 välillä. Useat näistä tutkimusprojekteista ovat edelleen käynnissä. Haastatelluista artisteista 32 on EU-maista, yhdeksän UK:sta ja viisi USA:sta.


Lisäksi olemme konsultoineet kahta kemistiä, dermatologia ja optometrian fysiikan asiantuntijaa tulosten systematisoimiseksi ja yleisölle saavutettavammaksi tekemiseksi. Vaikka artistien näkemyksissä tarkasteltuihin lausuntoihin ei ollut merkittäviä eroja, on huomionarvoista, että jopa kokeneet ammattilaiset saattavat joskus pitää yllä puutteellisia tai sub-optimaalisia näkemyksiä ihon pigmentteihin liittyvien tiettyjen ilmiöiden syistä. Tässä artikkelissa pyrimme tarjoamaan tiiviin, mutta perusteellisen selityksen sille, miksi pigmentit näyttävät iholla sinisiltä ja miten sitä voidaan välttää.

2. Värien “näkemisen” Ymmärtäminen


Värejä ei ole olemassa

Värit, niin kuin me ne havaitsemme, eivät ole esineiden itsensä synnynnäisiä ominaisuuksia vaan ne syntyvät siitä, miten valo – joka koostuu sähkömagneettisista aalloista – vuorovaikuttaa esineiden kanssa ja miten aivot sen jälkeen tulkitsevat nämä vuorovaikutukset.

Valon vuorovaikutus esineiden kanssa Osuttuaan esineeseen valo voi absorboitua, heijastua, hajautua tai kulkea läpi, ja osa siitä voi myös muuttua lämpöenergiaksi. Värit, joita me näemme, johtuvat pääasiassa heijastuneesta ja hajautuneesta valosta. Esine absorboi tietyt aallonpituudet ja heijastaa toiset, jotka sitten saavuttavat silmämme ja muovaavat värikokemuksemme. Tämän vuoksi esineet, jotka absorboivat enemmän valoa ja näyttävät tummemmilta, voivat tuntua lämpimämmiltä kosketukselle; ne muuttavat enemmän valoa lämmöksi.


Verkkokalvon rooli värin havaitsemisessa

Verkkokalvossamme on erikoistuneita soluja, joita kutsutaan fotoreseptoreiksi – käpyjä värin havaitsemiseen ja sauvoja hämäränäön mahdollistamiseen. Nämä solut muuntavat valon sähköimpulsseiksi, jotka aivot tulkitsevat värin aistimukseksi. Tämä monimutkainen prosessi ei ole vain biologinen, vaan sitä muokkaavat myös kognitiiviset tekijät, sillä menneet kokemuksemme ja ympäristömme konteksti vaikuttavat värien havaitsemiseemme.

Värin Jatkuvuus - Aivomme tekevät paljon työtä

Harkitse ilmiötä, jota kutsutaan värin jatkuvuudeksi, jossa koemme esineen värin johdonmukaisena huolimatta valaistuksen muutoksista. Näköjärjestelmämme mahdollistaa värien tunnistamisen luotettavasti riippumatta valaistuksesta. Tämä valon ja havaitsemisen ymmärtäminen on erityisen tärkeää, kun keskustellaan semi-pysyvästä meikistä, kuten Powder Brows. Teknikot, jotka istuttavat pigmenttejä ihoon, eivät koskaan sinisty itsessään. Sen sijaan valon heijastuksen, ihon ainutlaatuisten absorptio-ominaisuuksien ja aivojemme tulkinnan yhteisvaikutus voi aiheuttaa sinisen sävyn havaitsemisen kulmien värissä.

Ihmisen silmä pystyy havaitsemaan vain rajallisen valikoiman sähkömagneettisia aaltoja, jättäen monet muut aallonpituudet, kuten radioaallot, mikroaallot, gammaseeleydet, ultraviolettisäteily, infrapunasäteily, röntgensäteet ja terahertsiaallot, aistiemme havaitsemattomiin.

Näkyvät aallonpituudet nanometreissä

Ihmisen silmälle näkyvässä spektrissä tietyt aallonpituudet vastaavat tiettyjä värejä. Näitä aallonpituuksia mitataan nanometreissä (nm) ja yleensä kattavat seuraavat alueet:
  • Punainen: noin 620-750 nm
  • Oranssi: noin 590-620 nm
  • Keltainen: noin 570-590 nm
  • Vihreä: noin 495-570 nm
  • Vaaleansininen: noin 476-495 nm
  • Sininen: noin 450-476 nm
  • Violetti: noin 380-450 nm

Näkemämme värit määräytyvät sen mukaan, mitkä valon aallonpituudet esine absorboi ja mitkä se heijastaa takaisin silmiimme. Esimerkiksi esine näyttää mustalta, jos se absorboi kaikki valon aallonpituudet eikä heijasta yhtään takaisin meille. Päinvastaisesti esine näyttää valkoiselta, kun se heijastaa kaikki valon aallonpituudet. Jos esine absorboi kaikki värit paitsi sinisen, se näyttää meille siniseltä.
 Pigmenttien yhteydessä partikkelikoon ymmärtäminen on ratkaisevaa, koska se vaikuttaa siihen, miten valo vuorovaikuttaa näiden partikkelien kanssa. Tämä on erityisen tärkeää aloilla, kuten kosmetiikassa ja tatuoinnissa, joissa väri ja sen vakaus ovat ensisijaisia.


Ero "värien tunnistamisen" ja "esineiden näkemisen" välillä Ensinnäkin, vaikka silmämme voivat havaita värejä 380–700 nanometrin (nm) aallonpituusalueella, pienin kohde, jonka voimme todella "nähdä" - ymmärtäen sen muodon ja sen, miten se täyttää tilan - on paljon suurempi, noin 100 000 nanometriä. Yksinkertaisesti sanottuna voimme aistia värin hyvin pienissä asioissa, mutta jotta voimme todella "nähdä" esineen muodon, sen on oltava paljon suurempi, vähintään 0,1 mm halkaisijaltaan.


Joitakin esimerkkejä tämän kokoisista esineistä, jotka saatat pystyä näkemään paljaalla silmällä, ovat seuraavat.

  • Ihmisen hius on yleensä noin 70 000–100 000 nanometriä (tai 0,07–0,1 mm) halkaisijaltaan.
  • Pöytäsuolan jyvänen voi olla noin 100 000 nanometriä (tai 0,1 mm) poikki.
  • Hieno hiekanjyvä voi myös olla noin 100 000 nanometriä (tai 0,1 mm) kooltaan.


Veden sisältämien pigmenttipartikkelien havaitseminen, joiden koko vaihtelee noin 100 nm:stä 600 nm:iin paljain silmin, on ehdottomasti mahdotonta. Se, mitä näemme vedessä, kun pigmenttitippa lisätään, ovat itse asiassa ryhmiä aggregaatteja, jotka ovat löyhästi suspensioituneita pigmentin nestemäisessä kantaja-aineessa. Näin ollen kouluttajat, jotka "näkevät" partikkeleita vedessä, täytyy omaavan yli-inhimillisiä kykyjä. Ehkä heillä on, mutta tämä on epätodennäköistä; he todennäköisesti sekoittavat termejä.


Valon aallonpituuksien erilainen havaitseminen

Toiseksi, kaikkia näkyvän valon aallonpituuksia ei ole yhtä helppo havaita ihmissilmällä. Vaikka silmämme voivat havaita valon aallonpituuksia 380 nm:stä 700 nm:iin, yleensä olemme herkempiä tämän skaalan alapäässä. Tämä tarkoittaa, että värit kuten violetti ja sininen, joilla on lyhyemmät aallonpituudet, ovat helpompia huomata kuin punainen, jolla on pidemmät aallonpituudet. Tämä johtuu siitä, että silmiemme fotoreseptorisolut, erityisesti värien näköön vastuussa olevat tapit, ovat herkempiä lyhytaaltoiselle valolle.

3. "Sinisen" valon heijastus


Heijastavuuden ymmärtäminen

Tätä ymmärtääksemme meidän täytyy ensin ymmärtää heijastavuuden perusteet. Heijastavuus mittaa saapuvan valon määrää, joka heijastuu pois materiaalista. Kun valo osuu pintaan, osa siitä absorboituu ja osa heijastuu. Heijastuvan ja saapuvan valon suhdetta kutsutaan materiaalin "heijastavuudeksi". Heijastavuus voi olla aallonpituusriippuvainen, mikä tarkoittaa, että se vaihtelee eri aallonpituuksille (eli väreille). Tämän takia kohteilla on värejä; ne heijastavat tiettyjä aallonpituuksia ja absorboivat toisia. Esimerkiksi punainen omena heijastaa punaisia aallonpituuksia ja absorboi useimmat muut, saaden sen näyttämään punaiselta meille.

Lähes kaikki kiinteät kohteet, kuten ihmiset, eläimet, talot ja pigmenttimolekyylit, ovat "heijastavia". Kun valo osuu niihin, se joko absorboituu tai heijastuu, mahdollistaen näiden kohteiden erottumisen taustastaan. Jokainen heijastaa valoa eri tavalla, antaen niille erilliset värit. Tämä on juuri se, mitä tapahtuu ihon pigmenttimolekyylien kanssa. Niiden erilainen absorptio ja valon heijastus verrattuna ympäröivään ihoon saa ne näkymään, olivatpa ne sitten "pikseleinä", "hairstrokes-ina" tai "varjostuksena" kulmissa.

Heijastus Riippuu Partikkelin Koosta

Se, miten valo heijastuu kohteesta, riippuu sen koosta, mikä vaikuttaa valon hajaantumiseen. Noin 100 nm kokoisille partikkeleille ja suuremmille, meidän täytyy ottaa huomioon "Mie-hajaantuminen", joka on monimutkaisempi kuin yksinkertaisempi "Rayleigh'n hajaantuminen", joka selittää miksi taivas näyttää siniseltä.


Mie-hajaantuminen riippuu useista tekijöistä: partikkelin koosta, saapuvan valon aallonpituuksista ja ympäröivän aineen taitekertoimesta. Se ennustaa, miten tietyn kokoinen ja materiaalinen pallo hajottaa valoa eri aallonpituuksilla ottaen huomioon sekä absorptio- että hajaantumisilmiöt.


90-100 nm partikkelit

Tässä koossa partikkelit ovat samankokoisia kuin sinisen ja violetin valon aallonpituudet (noin 380-495 nm). Mie-hajaantuminen näille aallonpituuksille on resonanssi, mikä johtaa tehokkaampaan hajaantumiseen ja siten sinertävään ulkonäköön.


200-300 nm partikkelit

Nämä partikkelit ovat suurempia ja vuorovaikuttavat laajemman aallonpituusalueen kanssa, mukaan lukien vihreä ja vaaleansininen (noin 450-570 nm), yhdessä sinisen ja violetin kanssa. Ne saattavat näyttää antrasiitin vihreiltä kykynsä vuoksi hajottaa näitä värejä.


500 nm ja suuremmat partikkelit

Tässä mittakaavassa partikkelit käyttäytyvät enemmän kuin tiivisteaineet vuorovaikutuksessaan valon kanssa. Ne absorboivat erilaisia aallonpituuksia mutta myös hajottavat sekä lyhyempiä violetin että pidempiä tummanpunaisen aallonpituuksia, antaen niille ruskean ulkonäön.

Väri, jonka havaitsemme, ei määräydy ainoastaan tehokkaimmin hajaantuvien aallonpituuksien perusteella, vaan myös silmiemme herkkyydellä eri aallonpituuksille. Tarkan suhteen laskeminen partikkelin koon ja värin välillä on monimutkaista Mie-yhtälöiden monitahoisuuden vuoksi. Yleisesti ottaen, kun partikkelit kasvavat koossa, ne vuorovaikuttavat laajemman aallonpituusalueen kanssa.
 Mie-hajaantuminen ja takaisinheijastus

Takaisinheijastus on tietty heijastuksen tyyppi, jossa valo tai muut sähkömagneettiset aallot palautuvat tulosuuntaansa minimaalisella hajaantumisella. Tämä on erilainen kuin tavanomaiset heijastavat pinnat, jotka hajottavat valon useaan suuntaan. Saatat tuntea takaisinheijastavat materiaalit "turvavaatteista" tai tienviitoista, jotka näyttävät erittäin kirkkailta, kun ne valaistaan valonlähteellä, kuten auton ajovaloilla. Nämä materiaalit on suunniteltu heijastamaan valo takaisin lähteeseen, mikä tekee niistä erittäin näkyviä.

Takaisinheijastavuus on enemmän näkyvyydestä kuin värin havainnosta, mutta se voi myös vaikuttaa siihen, kuinka elävä tai kirkas väri näyttää tietyissä valaistusolosuhteissa. Kun puhutaan erilaisista orgaanisista ja epäorgaanisista väriaineista, jotka on sijoitettu ihoon, ne voivat näyttää vaihtelevia takaisinheijastavuuden tasoja. Värin kirkkaus korreloi takaisinheijastavuuden kanssa, joka suunnataan takaisin silmiimme. Siksi pigmentin kontrasti ja näkyvyys ihossa eivät ole ainoastaan valikoivan aallonpituuden absorptiofunktion tulosta, vaan myös pigmenttipartikkelien takaisinheijastavuudesta.

Mie-hajaantuminen ja takaisinheijastavuus molemmat vaikuttavat siihen, miten havaitsemme pigmentit ihossa, mutta ne tekevät sen eri tavoin. Kun Mie-hajaantuminen keskittyy siihen, miten eri kokoiset partikkelit vuorovaikuttavat valon kanssa luodakseen värin, takaisinheijastavuus parantaa näkyvyyttä ohjaamalla valon takaisin sen lähteeseen. Näiden kahden ilmiön yhdistelmä tarkoittaa, että ihon pigmenttipartikkelien väri ja kirkkaus voivat olla vaikutettu sekä niiden koosta että takaisinheijastavista ominaisuuksista.

Esimerkiksi pigmenttipartikkeli, joka on tehokas Mie-hajaantumisessa, saattaa näyttää tietyn väriltä. Sen näkyvyyttä voitaisiin kuitenkin lisätä, jos sillä on myös vahvoja takaisinheijastavia ominaisuuksia. Tämä kaksinkertainen vuorovaikutus mahdollistaa vivahteikkaan ymmärryksen siitä, miten pigmentit näkyvät eri valaistusolosuhteissa, tarjoten enemmän kontrollia ja ennustettavuutta sovelluksissa kuten kosmetiikassa ja tatuoinnissa.

4. Päätelmät fysikaalisista syistä


Ymmärrys siitä, miksi pigmentti näyttää siniseltä ihon sisällä, johtuu siitä, että tunnustetaan, miten valo vuorovaikuttaa pigmenttipartikkeleiden kanssa. Kun näemme jonkin "sinisenä", se tarkoittaa, että sinisen (450-476 nm) ja violetin (380-450 nm) aallonpituuksien valo heijastuu takaisin silmiimme, kun kaikki muut aallonpituudet absorboituvat.

Tietyn efektin luominen fysikaalisesta näkökulmasta on mahdollista käyttämällä “Gas Carbon Blackia” (CI 77 266), jota yleisesti kutsutaan "Pigment Black 6" tai "Channel Blackiksi". Tämä pigmentti käyttää mahdollisimman pieniä partikkeleita, jotta väri olisi mahdollisimman peittävä ja rikas.


Kuitenkin tämä on vain fysikaalinen näkökulma. Kuten näemme artikkelin seuraavassa osassa, paljon riippuu itse toimenpiteen lopputuloksesta ja ihon sisään päätyvän pigmentin määrästä, joka usein voi tehdä “täysin orgaanisesta” pigmentistä “Oil Cabon Black”, eli Carbon Black 2, kaikista vaarallisimman.


Pigmenttipartikkelien koko myös vaikuttaa siihen, miten koemme niiden värin. Pienemmät partikkelit näyttävät todennäköisemmin sinisiltä, koska ne hajottavat valoa vähemmän, mikä johtaa keskittyneempään väriin. Toisaalta suuremmat partikkelit (500 nm ja yli) käyttäytyvät enemmän kuin tiivisteaineet ja vuorovaikuttavat valon kanssa eri tavalla. Ne kykenevät absorboimaan useita aallonpituuksia, mutta niiden suurempi koko mahdollistaa myös sekä lyhyempien violetin että pidempien tummanpunaisen aallonpituuksien hajontaa, mikä johtaa ruskean ulkonäköön.


Alustava päätelmä fysiikasta

Visuaalisen efektin luomiseksi ihossa, jossa pigmentti näyttää "siniseltä", tarvitset syvän peittävän värin. Tämän värin tulisi vuorovaikuttaa valon kanssa siten, että se absorboi kaikki muut värit paitsi sinisen ja violetin. Tehokkain tapa saavuttaa tämä on käyttää Carbon Blackia pienillä partikkelikoilla (kuten Channel Black tai "Gas Black", jonka koko on noin 100 nm) väriaineena. Tämä tietty muodostelma luo tarvittavat olosuhteet "siniselle" ulkonäölle. Samaa efektiä on epätodennäköistä saavuttaa suuremmilla partikkelikoilla tai minkä tahansa muun värin kuin mustan pigmenttien kanssa pelkästään fysikaalisesta näkökulmasta.

5. Tyndall-ilmiö


Käytännön mahdollisuuden ymmärtämiseksi, että kulmat muuttuvat sinisiksi, meidän on analysoitava CI 77 266:n pigmenttipartikkelit ihmisen ihossa. Tämä edellyttää Tyndall-ilmiön, ihon pH-tason ja ihon sisään laitetun pigmentin määrän konseptien ymmärtämistä.
 Tyndall-ilmiö on ilmiö, joka tapahtuu, kun valo kohtaa partikkeleita, jotka ovat pienempiä kuin sen aallonpituus. Yksinkertaistettuna, se on sitä, mitä tapahtuu, kun valo osuu pieniin partikkeleihin ja hajaantuu eri suuntiin. Saatat olla nähnyt tämän ilmiön toiminnassa, kun auringonsäde kulkee pölyä täynnä olevan huoneen läpi tai kun loistat taskulampulla sumuun.




Sinisestä taivaasta sinisiin kulmiin

Valon hajonta Tyndall-ilmiön vuoksi on huomattavampaa lyhyemmillä aallonpituuksilla, kuten sinisellä ja violetilla valolla. Siksi tilanteissa, joissa Tyndall-ilmiö esiintyy, näet usein sinertävän sävyn. Esimerkiksi syy siihen, miksi taivas näyttää päivällä siniseltä, johtuu suurelta osin Tyndall-ilmiöstä, joka hajottaa auringonvaloa ilmakehässä.

Havainnot Tyndall-ilmiöstä 
dermatologian kontekstissa

Tyndall-ilmiön ymmärtäminen on tärkeää. Kun pigmenttejä ruiskutetaan ihoon ja ne altistuvat valolle, Tyndall-ilmiö voi vaikuttaa siihen, miltä nämä pigmentit näyttävät. Pigmenttipartikkelien koko ja tyyppi sekä niiden sijoittelu ihossa voivat joko tehostaa tai vähentää Tyndall-ilmiötä, vaikuttaen näin lopulliseen väriin.


Näin ollen voimme päätellä, että sinertävä ulkonäköön vaikuttavat sekä hiilen partikkelien koko että järjestely ihossa. Kun nämä partikkelit on optimoitu vuorovaikutukseen sinisen aallonpituuden kanssa ja kun muut väriä vääristävät elementit ovat minimaaliset, lopputuloksena voi olla voimakkaampi sinertävä sävy.

6. Ihon pH-taso


Puuterikulmien kaltaisten puolipysyvien meikkivaihtoehtojen harkinnassa yksi usein sivuutettu kriittinen tekijä on ihon pH-taso ja sen vaikutus pigmentin istuttamiseen. Erityisesti käytettävä carbon black voi olla merkittävä tekijä implantoinnin helppoudelle ja pigmentin siirtymisen riskille, mikä lopulta vaikuttaa väritulokseen, mukaan lukien pelätty "sininen" vaikutus.


Eri Tyypit Carbon Blackia ja niiden ominaisuudet


Aloitetaan tutkimalla kolme yleistä carbon black -pigmenttiä.


  • Channel Black (tunnetaan myös nimellä Black 6) - Kaasusta valmistettu pigmentti, jonka partikkelikoko vaihtelee 90-100 nm välillä. Se sisältää noin 19% hiilivetyjä ja suuren prosenttiosuuden elementaarista hiiltä, joka vaihtelee 30-90% välillä.

  • Furnace Black (tai Black 2) - Öljystä johdettu pigmentti, jolla on suuremmat partikkelit, kooltaan 200-300 nm. Tämä pigmentti sisältää jopa 55% hiilivetyjä ja huomattavasti vähemmän elementaarista hiiltä, noin 8%.

  • Thermal Black (tunnetaan myös nimellä Black 7) - Toinen kaasusta johdettu pigmentti, mutta vielä suuremmilla partikkelikoilla noin 500 nm. Se koostuu lähes kokonaan elementaarisesta hiilestä, 99%.

7. Eroavaisuudet vedessä


Kaasusta jatkojalostettu Carbon Black

Kun tiputat Thermal Blackia (Black 7) veteen, se käyttäytyy paljon kuin mineraalipohjaiset partikkelit, kuten musta rautaoksidi. Se on melko tiheää ja osa siitä painuu pohjalle. Vesi pysyy kirkkaana, näyttäen insoluboituja partikkeleiden klustereita, koska Thermal Black on puhdasta epäorgaanista ainetta, joka koostuu elementaarisesta hiilestä – se ei liukene veteen.


Toisaalta, Channel Black (Black 6) sisältää jopa 20% orgaanisia (C-H) komponentteja. Tämä saa sen leviämään tasaisemmin veteen, mikä keventää veden väriä pienemmillä partikkelirykelmillä.
 Jos katsot kuvaa, jossa vertaillaan näitä kahta, huomaat joitakin selkeitä eroja. Molemmat kaasusta jatkojalostetut Carbon blackit - Thermal ja Channel Black - ovat kuvan oikealla puolella. Thermal Blackilla on suurempia, painavampia aggregaatteja, kun taas Channel Black luo tasaisemman värin veteen pienempien partikkelirykelmiensä ansiosta.


Öljystä jatkojalostettu Carbon Black

Sen sijaan Furnace Black (Black 2) käyttäytyy hyvin eri tavalla. Koska se on öljystä jatkojalostettu, se käyttäytyy vedessä enemmän kuin petrooliöljy. Se on puoliksi liukenevaa ja öljymäistä, leviten eri suuntiin, luoden veteen selvästi erilaisen vaikutelman (kuvan vasemmalla puolella).
 


8. Implantointitekijä


Implantoinnin Helppous ja Ihon pH: Hiilivetytekijä

Ensivilkaisulla voisi olettaa, että pienemmät partikkelit, kuten Channel Blackin (Black 6) partikkelit, olisivat helpompia implantoida ihoon. Näin ei kuitenkaan ole. Öljypohjainen Furnace Black (Black 2), jolla on suuremmat partikkelit, taipuu implantoitumaan ihoon tehokkaammin yhdellä vedolla kuin kaasupohjainen Channel Black.
 Miksi se on näin? Vastaus piilee pigmentin kemiallisessa koostumuksessa ja sen yhteensopivuudessa ihon ympäristön, erityisesti pH:n kanssa. Pienemmät partikkelit vaativat usein enemmän happisidoksia vakauttaakseen, tehden niistä vähemmän happamia. Koska ihon pH pitkälti perustuu vesivety-sidoksiin, suuremmat partikkelit, joissa on runsaasti orgaanisia hiilivetyjä jotka sisältävät vesivety-sidoksia, integroituvat helpommin ihoon. Toisin sanoen Black 2, jossa on jopa 55% hiilivetyä, sekoittuu paremmin ihoon kuin Black 6, joka sisältää vain 19% hiilivetyjä.


Suuremmat partikkelit voivat olla helpompia implantoida

Jotkut asiantuntijat ovat esittäneet teorioita, joiden mukaan pienemmät partikkelikoot voisivat tehdä pigmentin implantoinnista haastavampaa, koska nämä pigmentit ovat vähemmän yhteensopivia ihon pH:n kanssa. Vaikka se ei ole tarkkaa väittää, että pienemmissä partikkeleissa oleva korkea hapen määrä tekee niistä emäksisempiä, testit ovat osoittaneet, että monilla pienemmillä partikkeleilla varustetuilla pigmenteillä todellakin on ihon ympäristöön vähemmän yhteensopiva pH.


Päinvastaisesti, vaikka suuremmat partikkelit eivät itsessään omaa happamampia ominaisuuksia niiden hapen pitoisuuden vuoksi, tutkimukset ovat löytäneet, että monilla niistä on ihon kanssa yhteensopivampi pH. Erityisesti nämä testit osoittavat, että suuremmilla partikkeleilla varustetuilla pigmenteillä on usein enemmän funktionaalisia ryhmiä, jotka voivat luovuttaa tai ottaa vastaan vesivetyioneja. Tämä yhteensopivuus ihon pH:n kanssa helpottaa implantointia. 
Ihmistekijä Implantoinnissa

Harkittaessa käytännön vaikutuksia siitä, miksi pigmentit saattavat muuttua "sinisiksi" ihon sisään istutettuna, on tärkeää ottaa huomioon ihmistekijä -artistin taito ja kokemus, joka suorittaa implantoinnin. Tarkasteltaessa tätä näkökulmasta, öljypohjainen Carbon Black, tunnettu myös nimellä "Black 2", aiheuttaa merkittävän riskin. Tämä johtuu sen kemiallisista ja fyysisistä ominaisuuksista, jotka tekevät siitä erittäin helpon implantoida ihoon. Kokemattoman tai naiivin artistin käsissä, tämä implantoinnin helppous voi johtaa liiallisen määrän orgaanisen hiilen tuomiseen ihokerroksiin.


Pigmenttien, jotka sisältävät Furnace Blackiä, implantointimenetelmän on oltava perustavanlaatuisesti erilainen kuin mineraalipigmenteille käytettävän. Niiden käsittely samalla tavalla voi johtaa katastrofaalisiin tuloksiin. Erityisesti öljypohjaisen Carbon Blackin käyttäminen voi saada vaarallisen suuren määrän orgaanista hiiltä ihokerroksiin.


Useimmissa tapauksissa artistit saattavat vahingossa implantoida niin suuren määrän hiiltä käyttäessään öljypohjaista Carbon Black CI 77266:tta, että lopputulos näyttää "sinisemmältä" kuin jos Channel Blackia sen pienemmillä partikkeleilla olisi käytetty. Kaasupohjaisen Channel Blackin pienemmän yhteensopivuuden ja pienempien partikkelikokojen vuoksi, se on huomattavasti turvallisempi valinta. Sen on epätodennäköisempää sallia vertailukelpoisen määrän hiilimolekyylejä saavuttavan ihon dermaalikerrokset.


"Siniset kulmakarvat", ihon melaniiini ja Fitzpatrick-asteikk

o Tarkasteltaessa ihon melaniiinin vuorovaikutusta Fitzpatrick-asteikolla ja taipumusta, että kulmakarvojen pigmentointi ottaa sinertävän sävyn, huomaamme, että yksilöt, joilla on Fitzpatrick-asteikon ihon tyypit 4, 5 ja 6, saattavat kokea tämän useammin. Nämä ihon tyypit sisältävät lisääntynyttä melaniiinia, joka voi vaikuttaa kulmakarvojen pigmentointiin käytettävien pigmenttien alla oleviin sävyihin, usein aiheuttaen viileämmän, siniseen taipuvan ulkonäön.


Yleinen menetelmä tämän vaikutuksen vastustamiseksi sisältää magentan pigmentin integroimista käytettyyn värikaavaan toimenpiteen aikana. Magentan punaiset ja pinkit sävyt voivat lämmittää kulmakarvojen väriä, auttaen neutraloimaan viileämmät siniset sävyt, jotka voivat tulla esiin ajan myötä.


On kuitenkin tärkeää tunnistaa, että kulmakarvojen muuttuminen siniseksi on pohjimmiltaan optinen ilmiö. Tämä liittyy ihossa olevan hiilipohjaisten molekyylien käyttäytymiseen, jotka kun altistetaan valolle, heijastavat aallonpituuksia, joita pidämme sinisinä. Lisäämällä enemmän pigmenttipartikkeleita ihoon, jotka voivat hajottaa valoa, voimme todellakin luoda optisen korjauksen. Tämä lisähajonta voi tehdä sinisestä vähemmän havaittavaa, mutta on tärkeää tunnustaa, että hiilipartikkelien heijastava ominaisuus itsessään pysyy muuttumattomana. Strategia ei muuta hiilen sisäistä taipumusta heijastaa sinistä valoa, vaan lisää monimutkaisuutta tapaan, jolla valo absorboituu ja hajottaa, vaikuttaen näin näkemäämme väriin.


Pigmentin Siniseksi Muuttumisen Päätelmä

Kuten olemme todenneet, ei ole sinänsä "sinistä" pigmenttiä; kyse on optiikasta. Channel Carbon Black, jolla on pienin partikkelikoko (90-100nm), pystyy heijastamaan aallonpituuksia tavalla, joka näyttää ihmisen silmään siniseltä tai violetilta.

Tämä optinen käyttäytyminen on kuitenkin ymmärrettävä ihmisen ihon kontekstissa. Tässä tulee peliin Tyndall-ilmiö, kun ihon absorboimattomat siniset aallonpituudet tulevat enemmän esille. Ymmärtääksemme, miksi pigmentti näyttää siniseltä, meidän täytyy ottaa huomioon tekijät, jotka luovat tälle optiselle ilmiölle suotuisan ympäristön.

Ihon pH-taso ja Furnace Blackin, joka tunnetaan myös nimellä Black 2 ja voi sisältää yli 50% hiilivetyjä, kemialliset ominaisuudet ovat avaintekijöitä. Rajallisella kokemuksella toimivan artistin käsissä Black 2:n käyttäminen ja samankaltainen istutustekniikka kuin mineraalipigmenteille, muodostaa reseptin "sinisen" ulkonäön luomiselle hoitoihin kuten kulmien tai silmänrajausten pigmentointiin.

9. "Miten estää pigmentin muuttuminen siniseksi?


Estääksesi pigmenttien näyttämistä siniseltä voit noudattaa kolmea päästrategiaa.


  • Suurempien elementaarisen hiilen partikkelien sisällyttäminen pigmentin kaavaan. Näin voit luoda "pseudo-hybridipigmentin", joka sisältää huomattavan määrän suurempia elementaarisen hiilen partikkeleita.
  • Käyttämällä oksidia yhdistettynä hiileen, erityisesti silmänrajaussovelluksissa, valitsemalla mineraalipigmenttejä tai hybridipigmenttejä, jotka sisältävät Furnace Blackiä tai suuria hiilen partikkeleita (500 nm tai suurempia).

  • Elementaarisen hiilen tai mustan rautaoksidin lisääminen
Avain sinertävän ulkonäön estämiseen on valinta, mitä Carbon Blackia käytetään pigmentissä. Yleinen ratkaisu on sekoittaa elementaarista hiiltä (Black 7) pigmentin kanssa, joka sisältää Black 6:ta. Tämä yhdistelmä vähentää pigmentin taipumusta heijastaa sinistä valoa, mikä neutraloi sinertävän sävyn.


Rautaoksidin käyttäminen yhdistettynä hiileen
Toinen vaihtoehto on käyttää rautaoksidia yhdistettynä hiileen (joskus kutsutaan Gamma-Blackiksi), joka on erikoistyyppinen musta pigmentti. Rautaoksidissa yhdistettynä hiileen, Carbon Black -molekyylit on sulautettu mineraalisen (epäorgaanisen) rautaoksidin molekyyleihin (CI 77499). Kun valitset pigmenttiä, näet usein molemmat väri-indeksit merkittyinä etikettiin (CI 77499 ja CI 77266), mikä osoittaa molempien mustan tyyppien sisällyttämisen.

10. Musta rautaoksidi yhdistettynä hiileen


Musta rautaoksidi (usein ilmaistuna kemiallisella kaavalla Fe3O4) voidaan yhdistää hiileen luomaan stabiili, ei-magneettinen musta pigmentti. Yhdistelmä on tyypillisesti merkitty "CI 77266 + 77499" puolipysyvien meikkipigmenttien ainesosaluetteloihin.

Mustan rautaoksidin ja hiilen yhdistämiseksi käytetään yleisesti kemiallista prosessia, jota kutsutaan karbotermiseksi pelkistämiseksi. Tässä prosessissa rautaoksidin ja hiilen seosta kuumennetaan korkeissa lämpötiloissa inertissä ilmakehässä. Hiili toimii pelkistysaineena, stabiloiden rautaoksidin ja poistaen sen magneettiset ominaisuudet. Kerta stabiloituna se usein esitetään kemiallisella kaavalla C Fe3O4, mikä ilmaisee hiilen ja rautaoksidin yhdistymisen.

Karbotermisen pelkistyksen tarkastelu

Tutkitaanpa tarkemmin, mitä karbotermisellä pelkistyksellä tarkoitetaan. Tyypillisesti se suoritetaan korkeissa lämpötiloissa inertissä ilmakehässä, usein käyttäen typpi- tai argonkaasua haluttomien oksidaatioiden estämiseksi. Prosessi sisältää kiinteän tilan reaktioita, mikä tarkoittaa, että reaktantit ovat kiinteässä olomuodossa. Elementaalinen hiili, yleensä grafiitin tai hiilen muodossa, käytetään tosiaan pelkistysaineena tässä reaktiossa.

Prosessi yleensä alkaa tarkan punnitsemisen ja elementaalisen hiilen sekä mustan rautaoksidin (Fe3O4) sekoittamisen kanssa. Sitten ne kuumennetaan korkeisiin lämpötiloihin, yleensä välillä 800°C - 1300°C. Näissä korkeissa lämpötiloissa elementaarinen hiili pelkistää Fe3O4:n tuottaen elementaalista rautaa (Fe) ja hiilidioksidia (CO2) tai hiilimonoksidia (CO). Kokonaisuutena tasapainotettu kemiallinen yhtälö reaktiolle, joka sisältää hiilen ja Fe3O4:n, voidaan ilmaista seuraavasti:

3Fe3O4+4C→4CO2+9Fe tai

3Fe3O4+4C→4CO+9Fe

Lämmitysprosessin aikana hiili ja Fe3O4 reagoivat niiden partikkelien rajakerroksissa. Syntyvä hiilidioksidi tai hiilimonoksidi poistuu kaasuna, jättäen jälkeensä elementaalista rautaa ja stabiloidun rauta-hiili yhdisteen, joka usein ilmaistaan C Fe3O4:na. Joten yhteenvetona, elementaarista hiiltä käytetään, reaktantit sekoitetaan ja sitten kuumennetaan järjestyksessä, ja prosessin tuloksen voi tiivistää yllä annetulla tasapainotetulla kemiallisella yhtälöllä. Tämän tyyppistä mustaa pigmenttiä (CI 77266 + 77499) arvostetaan korkealle puolipysyvässä meikissä useista syistä. Se ei ole magneettista, sillä on erittäin peittävä, rikas musta väri, se on stabiili ja melko helppo implantoida.

11. Johtopäätökset


Syy. Yhteenvetona voidaan sanoa, että "sininen" pigmentti on todellisuudessa optinen ilmiö, eikä pigmentin itsensä sisäinen ominaisuus. Tämän ymmärtämiseksi on tärkeää tiedostaa, että maailman kohteilla (esim. kulmakarvojen pigmentaatiolla) ei ole sisäänrakennettua väriä, ja näkemämme riippuu heijastuksesta, takaisinheijastuksesta ja valon hajaantumisesta (Mie-hajaantuminen pigmentoinnin tapauksessa). Pelkästään fyysisestä näkökulmasta Channel Carbon Blackin pienet partikkelit (90-100 nm) heijastavat sinisiä tai violetin aallonpituuksia niiden optisten ominaisuuksien vuoksi.
 Kuitenkin kun lisäämme Tyndall-ilmiön, jossa absorboimattomat siniset aallonpituudet korostuvat, ihon pH:n ja ihmistekijän istutuksessa, voimme päätellä, että suurin vaara pigmentin sinisenä näkymiselle liittyy suurimman määrän istuttamiseen pienimmillä partikkeleilla, jotka absorboivat kaikki muut valoaallot paitsi sinisen.

Tämä tekee pigmentit, jotka sisältävät CI 77266-hiilipartikkeleita, jotka on tuotettu käyttäen uunimenetelmää petroleumöljystä (Black 2, joka on myös rikas hiilivedyissä ja yhteensopivampi ihon pH:n kanssa), lopulta merkittävimmäksi sinisen pigmentoinnin aiheuttajaksi sekä kulmissa että silmänrajausaineissa, erityisesti jos se istutetaan samalla tavalla kuin suuremmilla partikkelikoilla (Thermal Black) tai mineraalipigmenteillä.


Ratkaisu.Tämän vastapainoksi voidaan käyttää kolmea päästrategiaa: Käytä suurempia elementaarisen hiilen partikkeleita pigmentissä, jopa luoden "pseudo-hybridin" muodon lisäämällä Thermal Black tai mustan rautaoksidin seokseen optisen käyttäytymisen muuttamiseksi. Käytä Rautaoksidia yhdistettynä hiileen, erityisesti silmänrajaussovelluksissa (usein merkitty CI 77266 + 77499). Valitse mineraalipigmentit tai hybridipigmentit, jotka sisältävät suurempia hiilen partikkeleita (500 nm+), kuten Thermal Black.
 
  Lukijat ehdottavat
Atomeista pisaroihin 
 
Pigmenttipartikkelien elinkaari 
 
Tärkeimmät pigmentien ainesosat 
 
Orgaaniset, Epäorgaaniset ja Hybridipigmentit 
 
 Lue pidempi versio
Jaa tai kommentoi!
or
 

Haluatko tietoa koulutuksesta?
Nimesi*
Sähköpostisi*


Brow.fi toimii johtavana lähteenä Powder Brows kulmakarvojen, Microbladingin ja kulmapalveluiden liiketoimintaan liittyvälle materiaalille. Yhteistyömahdollisuuksia varten, ota yhteyttä täällä
Holistic PMU
Powderbrows.com
Hairstrokes.com
Lipblush.com
Combobrows.com
Everyoung.com




Yritys
Tietoa meistä
Ota yhteyttä!
Käyttöehdot
Tietosuojakäytäntö
Tili
Tilille
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Päivitä!
© 2024. Powderbrows.com LLC. 225 Park Avenue, NY, NY, 10003, USA.
Brows.fi - Mannerheimintie 12 B, Helsinki, 00100, Finland. Kaikki oikeudet pidätetään. Käyttöehdot ja tietosuojakäytäntö   |   " Sivukartta